Super Start, Big Hit, Blindingly Fast.

Dat somt Jacks race aardig op. 5 plaatsen winst in de eerste halve ronde, een enorme klap op zijn achterkant, een brede teamgenoot en een onvoorstelbare snelheid ondanks een deels beschadigde auto.

Ruim 18.500 toeschouwers togen op een druilerige tweede Pinksterdag naar Zandvoort.  De Formule Fords traden tegen half twaalf aan voor hun derde en laatste race van dit weekend. Na de ochtendregen had de baan nu een brede droge racelijn wat de bandenkeuze niet moeilijk maakte. Met het invallen van Jan Paul van Dongen voor Pieter Jan Cracco, mocht Jack starten vanaf P10. De elf coureurs trakteerden het publiek opnieuw op een spectaculaire show.

ReflectionsReflections…

Jack komt voor de derde maal dit weekend uitstekend uit de startblokken. Hij gaat met vier plaatsen winst de Tarzanbocht in. Binnen enkele bochten grijpt hij ook P5 en zit direct achter het leidende kwartet. Een volkomen verkeerd ingeschatte situatie door een relatief onervaren rijder betekent dat Jack de aansluiting met de kop definitief zal verliezen. Jack: “Hij remde véél te laat en dat op koude banden op een deels opdrogende baan. De klap was zó hard dat het bijna pijn deed. Ik dacht eerst dat mijn hele bak eronder vandaan gereden was. Met veel kunst en vliegwerk kon ik de auto op de baan houden en redelijk snel weer verder rijden. Er was geen opzet in het spel, maar dat is dan ook het enige positieve aan deze actie.”

Teruggevallen naar P8 rijdt Jack snel weer naar de zesde stek. Op vijf ligt nu teamgenoot Jelle Beelen die zich enorm breed maakt. Hoewel de rode nummer 7 veel sneller is, komt hij er pas na enkele ronden hard knokken voorbij. “Jelle is natuurlijk een teammaatje, dus dan wil je absoluut niet dat je elkaar raakt. Dat heeft zeker meegespeeld. Verder maakte hij zich met de nodige risico’s wel erg breed, maar daar is al over gesproken. Toen ik eindelijk van hem verlost was, kon ik doordenderen en reed met anderhalf tot twee seconden per ronde bij hem weg.”

Eindelijk voorbij aan Beelen (27)

De resterende tijd rijdt Jack eenzaam in het gat tussen het leidende kwartet en de mannen achter hem. Hij is wel bloedsnel: ondanks een door de crash verbogen wishbone (rechtsachter) en zonder slipstreamen rijdt hij de tweede snelste tijd op slechts 0,009 sec van Florie. Jack is een verbluffende 0,8 seconde sneller dan de beste tijd van winnaar Vestergaard. Hij finisht uiteindelijk op 9 seconden van de Deen.

“Erg jammer en heel teleurstellend. De auto was opnieuw fantastisch geprepareerd en ik heb laten zien dat ik zelfs met een kromme ophanging tot de allersnelsten behoor. Ik weet wat “als” is, maar toch… Nog maar wat cliché’s dan: “That’s racing” en “S**t happens”. Met Romain (Destercq, red) is alles uitgepraat: no hard feelings en hij heeft er vast ook weer wat van geleerd.

Gedwongen door de intensiviteit van Jacks opleiding aan de KLM Flight Academy, is ervoor gekozen om een aantal races voor het NK te laten schieten. Zo zal hij in ieder geval de komende weken niet aantreden op Brands Hatch en Zolder. Dat betekent direct dat hij alle ambities voor de nationale titel overboord moet zetten. “Keuzes moeten gemaakt worden en die maak ik ook. Dit weekend ging het nog wel om zonder kwalificatie aan te treden. B.v. in Brands Hatch is dat zinloos, omdat we dan over een startveld van 30 bolides praten.” Ook teameigenaar Gert Valkenburg heeft mixed feelings: “Natuurlijk heb ik alle begrip voor de keuze van Jack om zijn opleiding te laten prevaleren. Heel verstandig, volwassen en de enige juiste keuze. Dat neemt niet weg dat ik het natuurlijk zeer jammer vind dat we onze absolute titelfavoriet verliezen.”

De planning is, op het moment van dit schrijven, dat Jack in Spa-Francorchamps weer zal racen, hopelijk gevolgd door de Masters of Formula 3 op Zandvoort.

Foto “Jack/Jelle” met dank aan Autosport.nl/Chris Schotanus, Klaas Norg, Erik van der Schaaff