Paasraces Part 1

Alsof het hoogzomer is… 27 graden op Zandvoort op 23 april: het autosportseizoen 2011 is van start gegaan met de Paasraces. Mixed emotions voor Jack met voorlopig P3 na twee races.

Hier vindt u een video waarin o.a. Jack vertelt wat er de eerste twee dagen heeft plaatsgevonden.

Jack rijdt op vrijdagochtend zijn eerste en enige vrije training. Nu hij bezig is op de KLM Flight Academy, worden de gelegenheden om te testen duidelijk beperkter. Dat weerhoudt hem er niet van om verbluffend snel te zijn: hij is maar liefst 1,2 seconde sneller dan nummer twee Michel Florie. Zijn tijd zal later ook 0,5 sec sneller blijken dan de uiteindelijk pole position tijd van Steijn Schothorst. De kwalificatie verprutst Jack: hij wil te vroeg te snel en vraagt daardoor teveel van zijn banden. Het resultaat is een ronduit teleurstellende vijfde kwalificatietijd. Hij is zelfs 1 sec langzamer dan ‘s ochtends. Daarnaast zijn zijn banden nu al aan gort en die moeten nog drie races mee. Werk aan de winkel…

Start race 1We’re racing! Jacks wereldstart: van P5 naar P2.

Jack komt uitstekend weg bij de start van race 1. Al bij het aanremmen voor de Tarzanbocht heeft hij P2 opgeëist. De volgende ronden volgt een verbeten strijd met Michel Florie om de plaats achter Schothorst. Jack moet uiteindelijk de taaie veteraan laten gaan: zijn banden zijn op… Ook Bas Schouten moet hij laten passeren. M.n. tijdens de snelle bochten heeft Jack massa’s onderstuur. Dat kost hem b.v. bij het opkomen van het rechte stuk kilometers per uur aan topsnelheid: hij is een ‘sitting duck’ voor de achtervolgers.

Jack en MichelJack achter Florie in hevig gevecht om P2

Ook Joey van Splunteren probeert Jack te passeren. Helaas voor Van Splunteren pakt dat verkeerd uit. Hij denkt een gat te zien, maar dat wordt vakkundig gesloten door Jack. Van Splunteren frommelt zich dan toch richting een niet meer bestaand gat en rijdt tegen Jacks rechter achterwiel. Hij wordt via en over Jacks beide rechter wielen gelanceerd en komt hard met het asfalt in aanraking. Zijn race is helaas over terwijl Jack, gelukkigerwijs, helemaal geen schade heeft. Jack: “Joey dacht dat wat in de karts werkt, met formule auto’s ook wel kan. Maar wij hebben geen bumpers of dikke zijbakken, dus dit kun je hier niet straffeloos doen.”

Jack & Joey

Jack & Joey 2Jack is de aspirant-vlieger. Joey vliegt al…

Jack finisht uiteindelijk als vierde en dat betekent dat er toch belangrijke punten zijn gescoord. Na afloop wordt een groot aantal rijders bestraft voor een valse start. Ook Jack krijgt 30 sec aan zijn broek, hoewel hij stil stond toen de lichten doofden. Schothorst moet zijn overwinning aan Florie laten en wordt nu tweede. De rest blijft ongewijzigd.

De tweede race begint opnieuw met een opmerkelijke startprocedure. Terwijl de starter tijdens de eerste race enorm lang wachtte met het aanzetten van de rode lichten, en zodoende minstens zes rijders op het verkeerde been zette, gebruikt hij nu weer een opmerkelijke procedure. Binnen twee seconden vanaf het laten zien van het “5 seconden te gaan” bord, zijn de lichten al uit. Jack wordt volkomen verrast. Bij het opvoeren van de toeren bemerkt hij dat zijn koppeling ‘plakt’: de auto wil wegrollen ondanks krachtig remmen. Hij laat even zijn gas los terwijl hij zijn rpm checkt. Dan rijden om hem heen plots de anderen weg. Jack heeft zelfs geen 5 sec bord gezien. Vanaf P5 komt hij als achtste bij Tarzan aan. Waarschijnlijk heeft hij toch geluk gehad, want vóór hem gaat het goed mis: Beelen lijkt een goede actie bij Schouten te plaatsen, maar men raakt elkaar hard. Van Splunteren lijkt hierdoor verrast te worden en knalt vol achter op Beelen. Hij lanceert zichzelf een tweede keer en vliegt over de rug van Beelens bolide. Schouten en Beelen zijn direct uitgeschakeld, terwijl Van Splunteren de pit moet opzoeken.

Jelle en Joey

Tot zijn verrassing komt Jack op P3 Tarzan uit, direct achter Schothorst en Florie. Samen met het uitgevallen trio, verliest deze race ook een groot deel van haar spanning. Er volgt een groot aantal rondjes achter de safety car en wanneer de rommel eindelijk is opgeruimd, volgt er een sprintje over nog maar enkele ronden. Jack heeft zijn banden optimaal warm gehouden en kan direct vol in de aanval gaan. Hij voelt zich zelfs sneller dan zijn voorgangers en ziet plots volop kansen. Hij heeft Florie al te pakken en is op jacht naar leider Schothorst, wanneer zijn derde versnelling het begeeft. Florie kan nu weer makkelijk naar P2 terwijl Schothorst heeft geprofiteerd en een gaatje heeft kunnen slaan. “Consolideren! Voorzichtig zijn!” is wat er door Jacks hoofd flitst. Hij weet de auto naar de finish te brengen, ondanks het schrapende geluid uit de bak dat voor iedereen duidelijk hoorbaar is.

Jack: “Erg jammer dat mijn drie aan barrels ging, want ik was sneller dan Steijn en ik weet zeker dat ik nog een serieuze aanval op de kop had kunnen plaatsen. De auto was echt goed, ondanks de versleten banden en dat is een dik compliment waard voor mijn engineer Jos! Ik ben echt blij en tevreden met deze podiumplaats en zeker met de punten. Na de beroerde kwalificatie heb ik tijdens de twee races goed gepresteerd en dat stemt iedereen tevreden. Mijn banden zijn allang op, maar die van de rest worden ook steeds minder en dus wordt het verschil steeds kleiner. Ik ben optimistisch over de mogelijkheden op tweede Paasdag, ‘t zou wel eens mooi kunnen worden”.

De derde en laatste race van dit evenement start maandag om 12:05 uur.

Foto’s met dank aan autosport.nl/Chris Schotanus & Raymond Zonneveld en racexpress.com/Edwin Schimmel